Ženski svet
| ЦРН
||
189 ЖЕНСКИ СВЕТ. 140
радују се, што могу казати: „мило ми је, што могу да разумем све кад се разговарају паметни и мудри људи.“ Но кад младе девојке изађу из школе, отвара се у животу њиховом велика празнина и опасан јаз. Кад из школе изађу, обично их сав свет држи за зреле девојке п зове их „тоспођицама“ и тако се с њима понаша. Строг школски ред и запт уједанпут престане. Отац ретко да има кад а и прилике, да у томе обзиру продужи улогу учитеља, мати је пак већином блага, није доста енергична или доста досљедна, како би могла продужити у гореспоменутим врлинама за-
_ почету наставу, како би се оно што је
добро могло — што но кажу — у крв заронити, те да буде трајном навиком. Најопаснији јаз јесте у томе, што пре-
стаје сваки озбиљан посао. Школски посао
био је дотле девојци озбиљан животи 8адатак. Сад је слободна; сати строгога посла више не куцају; шта да се почне кад је прошло неколико недеља у таквој слободи, девојка захтева накнаду, тражи занимања, које је као оно у школи озбиљан задатак у животу, ч када га реши осећа се задовољном као и пре у школи. Кћери малих чиновника и занатлија много боље стоје у томе обзиру, него ли кћери виших чиновника и у опште имућнијих људи, од куда обично и иду девојке у вишу девојачку школу. Девојке малих чиновника и занатлија још док иду у школу, морају да воде бригу за своју млађу браћу и сестре, да чисте собе, да помажу матери у прању и кувању. Кад школу оставе, навикавају се саме кућу да воде, уче шити п кројити, па ако имају ма најмање дара науче правити украсе и цвеће и толико дотерају, да као девојке од 19 година, могу себи поштеним радом да взаслуже насушни жлеб. То је заиста велика добит, која се не може довољно оценити. За то су такве девојке у свакој прилици, где је каква свечаност, и где се могу проводити, увек веселе и добре воље, задовољне су са својом судбином и осећају се сретнима.
Друкчији је живот оних девојака из тако званих виших сталежа из „бољих Фамилија.“ Те се девојке у великој већини одају посленом беспосличењу т. ј. раде, али зато, ипак ништа не раде. Уче цртати, мо-
ловати, свирати, певати, веџбати се у Француском говору, лети иду много у шетњу, а зими читају силне романе. Кадикад се у оних, које су здраве природе, разбуди воља, да штогод и привреде и науче у привређивању. Тада се привеже лепа и што Финија кецеља, да што лешпе изгледа. Иду у кујну, гледе, како је куварица све већ удесила, помажу љуштити бадем, тући шећер, загледају у пећ где се пече, и то им је „највеће уживање.“ Прави пак посао, који иде уз кување и пециво оставља се куварици. Та нису ни рођене ни васпитане да буду куварице! Зими, особито пред божић, раде многе Фине послове, да обдаре родитеље, браћу и сестре, сроднике п познанике. Тако се проводе дани п месеци без икакве праве цељи и без правог занимања. Девојке живе — што но кажу из руке у уста, јагме се за сваковрсним уживањима и сва им је мисао и жеља та, како да нађу „добру партију,“ па да се обезбеде. И ако ни једна од њих то не признаје и неће да призна, ипак је тако. Лако немају никаквог озбиљног посла, природно је, што се њихов поглед обраћа позиву девојачком у природи одређеном, да буде жена, “ мати. Последица је тога та, да се оне, које нису баш избирачице, веџбају у кокетовању са мушким светом, у „ловљењу,“ и према томе иду за тим, како ће врло згодним украсима да повећају драж својој лепоти па кадикад у томе и скромност и стид забаце. Наравно, да ће се без разлике у срцу сваке девојке разбудити жеља, да је усрећи љубав каквога младића; али ако је у озбиљном послу, та ће жеља и чежња остати у пристојним границама, те ће тако баш да повећа миле чари девојачког живота. Нема ли пак 03биљног посла, оде ли беспосличењем и сувише огрејана машта на странпутицу: тада ће се природна чежња изопачити и лако може фантазија читањем силних романа сасвим и да подивља.
Из овога се, види да главно правило за оца или васпитача овако гласи: Чувај твоју младу ћерку да се не игра са послом, иди за тим, да ради какав озбиљан посао, који је прави задатак у животу.
Задатак је тај, само га је тешко врло
тешко извести. (Наставиће се.)
: | ] 4 | |