Policija

— 639 —

јеног принципа децентрализације управе поједине управне гране мање или више централишу, неке чак до мере најапсолутичкије владавинске форме, док се на другој страни у Француској и поред принципа централизације, који у основи влада, извесне управне гране све више децентралишу.

Историја Француске, као што смо видели, казује нам, да се проблем децентрализације управе не исцрпљује управно-техничким и политичким разлозима и да је он далеко компликованији него што то изгледа на први поглед. Може се на хартији иззести једна савршена деоба управних послова из техничких разлога и може се усвојити до краја једна владавинска форма, па да се не оствари ни једно ни друго. То нам доказује реформа, коју је била покушала спровести прва француска револуција. Од потпуне децентрализације управе која је тада била спроведена, морало се после '10 година вратити поново ка старом систему централизације управе. Од тада цео француски унутрашњи политички живот пружа слику болна и грчевита колебања, да се учине јача скретања од тога принципа, чије се штете живо осећају У унутрашњој управи, али које ипак увек изгледају мање од штета и опасности, које су се показале за време оне покушане реформе у првој револуцији. Те невоље у Француској долазе отуда, што је народ у тој земљи столећима живео под системом централизације и његово. политичко васпитање образовало се у томе правцу до те мере, да је народ изгубио способност за демократизацију управе, те та способност мора сада да се постепено и опрезно образује. Тако се даје објаснити факт, да су у Француској у току целог прошлог века поред толико успелих преврата, вође појединих странака, кад су се дочепали власти, увек донекле одустајали од крајњих радикалних програма, које су проповедали док су били у опозицији. Они се нису смели никад усуђивати, да приступе примени својих идеја из опозиције у свој потпуности. То је узрок што поред осталога и данас влада један чудан, специјалан ограничен режим за општину париску и округ сенски и поред опште републиканске владавинске форме и шире локалне самоуправе, која је заведена за осталу Француску.

Кад се узме, да је у начелу принцип децентрализације управе неопходан у савременој држави и да данас децентрадизирана држава представља нормалан случај реалне државе,