Učitelj

976 УЧИТЕЉ

завладају и препливају оне брегове од узбуркане воде. Дато им је одређено време, за које морају постићи циљ. И ми их гледамо у томе њиховом судбоносвом послу. Боре се свом енергијом али 4 малим успехом. Ако почну умерено и правилно да пливају, они неће моћи препливати одређени простор за одређено време и неће постићи циљ, а ако почну из све снаге без икаквог правила да јуре напред, они ће се уморити и ми их ено видимо где многи на две трећине пута застају пре јачином и тежином оних "таласа, а ено многих који се почињу и пре давити и не знају шта да раде. Дакле неће ни они циљ постићи. Једни ће одоцнити, једни се уморили па много изгубили и пропали, а многи застали, па незнају шта да раде. Додајте томе да међу овим пливачима има и слабијих пливача и они ће у овом случају сигурно пропасти. Џа зар није наш програм сличан овим валима а већ знате који су пливачи. Но ипак ми би молили да се овде рђаво не разумемо, јер овим се не негира сваки успех наше школе, већ се само износи сам начин и тежина рада.

Као што већ напоменусмо, ми у данашњем наставном протраму имамо тако много материјала да би био ловољан и за шест школских година, а то и јесте прва и највећа његова мана. Кад после овога приђемо ближе том програму, долазимо до једне још очигледније истине, да грађа у данашњем програму није правилно распоређена према разредима са обзиром на духовну развијеност наших васпитавика. Ту нема никакве поступности и јединства. А како ће и бити свега тога, кад имате један огроман, конгломерат из разних знања за четири школске године. Не би требало да наставницима сад замарам пажњу, о ономе што им је врло добро познато, и да улазимо у појединости, али ово је врло потребно и управо најпотребније, да би нам главна замисао наше теме изашла потпунија. И ако је у последње време наука, отишла доста далеко у испитивању дечјег умног развитка и поставила доста прецизне границе појединим периодима, ипак се врло често у овоме варамо, и због тога треба дуплу пажњу обратити на оно, што се одређује да се деци саопшти да она приме и усвоје. Ви знате да има незгода и кад је наставни материјал правилно по законима Психологије распоређен, а какве тек велике незгоде излазе у овом случају, у ком се налази наш програм, лако ће сваки појмити.

Религиска настава је један од врло важних фактора у морално-религиском правцу. Има педагога који јој дају првенство и траже концетрацију целокупне наставе око религије. Погледајмо како је она распоређена у нашој основној школи. Ми у 1 р. морамо говорити о рођењу Исусовом, о Дјеви Марији, о Великом Петку, о Исусовом распећу и т. д. Јесу ли те ствари за ученике 1 разреда. Могу ли деца од 6 и 7 година имати користи од овога, материјала. Могу ли она појмити нешто о мору, о рођењу, о деви, о суђењу, о Пилату и т. д. Довољно би било за тај разред дати појма о крсном знаку и нека науче молитву Господњу са разу-