Učitelj

692 УЧИТЕЉ

Овако разрешавање је нелогично. Њиме се ђак не може помоћи у израчунавању. Овај се задатак по правилу мора разрешити деобом на 6 делова. Ако се пак хоће садржавањем, олда се мора питати: Колико је осмина у 48, а не колико је шестица.

»

— Одузми 58 од 832

— Од 88 узмем 10 остаје 73, од 73 узмем 10 остаје 63, од 68 — 10 = 58, од 58 — 10 == 43, од 48 — 10 = 88, од 838 —38 == 80, од КО 20.

Или : — Колико је 25 + 35

— 24 и 10 јесу 34, 34 + 10 == 44, 44 4 10 == 54, 54 + 5 == 59.

Овакав је рад заметан и заморан, а при томе излишан, јер ђацима П разр. није тешко оперисати са више десетица једног. броја, само кад им се да јасна престава о њима. |

— Колико је 36 и 282

— 30 и 20 јесу 50; 6 и 8 јесу 15; 50 и 14 јесу 64.

И ово је и заметно и тешко рачунање.

Краћи, за памћење лакшн и логичнији је овај начин израчунавања :

36 и 20 јесте 56; 56 и 8 јесте 64.

Дакле, узме се први број цео; њему се додаду прво десетице и онда и јединице другог сабирка. На овај начин мање се оптерећује памћење, а боље се вежба у срачунавању, јер хвата у један мах и десетице и јединице.

Учитељ Ш разр. задао ђаку да израчуна: 18 тов. кукуруза по 9 дин. товар. Бак поставио задатак за рачунање овако:

19 9 ==

На овај начин у производу се не добијају динари но товари, јер се умножава 18 товара место 9 динара. Дакле, множе. ник је постао множитељ, а множитељ — множеник. Овакав је начин лакши, али је нелогичан, неправилан. И ваљда за то, што је лакши, краћи, њега толерирају многи учитељи.

>

— Човек живи 32 године, месечно је зграђивао по 16 динара. Колико је зарадио за 32 године2г

Ово је један, од више оваквих задатака, који треба да је из живота, да је природан, међутим је потпуно неприродан.

Младим учитељима се може опростити, кад им се измакне по који такав задатак; али старији учитељи треба да имају до10А у истини природних својих задатака. да то треба само доре воље.