Učitelj

из школског ЖИВОТА 698

»

Скоро у свима четвртим разредима, у којима се употребљава као уџбеник Рачуница Ђукановића, задавани су задаци из интересног рачуна. Међутим у програму тога рачунања нема у ТУ разр.

Овај и још неки случајеви казују, да многим учитељима уџбеници служе и као програми. А то не би требало да буде. Програмом је прописана грађа, а учитељево је да прави распоред те грађе и да јој даје обим, према својим школским и месним приликама.

в

Док се овако, по уџбенику, прешло и на интересни рачун, дотле у многим школама нису били утврђени десетни разломци ни мере, као најтеже партије по програму ТУ разр. С тога сам, између осталих случајева, нашао и овај: да ђак ЈУ разр. у множењу 1,25 дин. са 35 промењује најпре динаре у паре, па кад је помножио, онда је мењао паре у динаре.

=

Ово ћу да помножим... Ово ћу да саберем... — кажу обично ђаци, чим чују и напишу задатак, место да логичким путем дођу до вида рачунања, те да се види за што ће множити или сабирати. Овакав начин изналажења рачунског вида може да дође само тамо, где се шаблонеки задаје, па се шаблонски и израчунава. %

Многи учитељи не постављају разлику између правог, чистог дељења и садржавања, те да ђаци уоче ту разлику, и да им онда приликом решавања задатака то служи као олакшица, него се у више случајева буне, те не могу ни најобичније задатке да реше. Нпр. овакав: 996 кг. шпенице да се смести у џакове од т0 кг. нису могли да реше ђаци једне школе.

— Како ћеш знати јеси ли добро израдио тај задатак; пита учитељ.

— Да изради пробу — одговара ђак.

И проба се ради скоро у свима школама, и ако она нема никаквог практичног значаја. Који ђак не зна да рачуна, њему проба не помаже; а ко зна, њему је за сваку сигурност увек лакше да поново ради по готовим цифрама, него ли да пише изнова и да ради други вид.

23.

Геометрија је ретко а врло слабо обрађени предмет, ма да. је она прописана програмом и ма да има свој задатак у основној настави и практичну примену у животу.

Интересантно је како се она схвата и обрађује где је има:

— Нацртај један угао од 90%! — задаје учитељ једне школе