Učitelj

694 У ЧИТЕЉЉ

ђаку ТУ разреда. Ђак црта угао на табли, али без икаквих инструмената, па и без лењира.

— Колики је збир углова у троуглуг

— Колики је збир углова у четвороуглу 2

Тако пита учитељ ђаке, чији ђаци нису видели ни правилан угао, ни степен, ни лењир, ни шестар, ни угломер, нити им је показао како се израчунава бар најобичнија површина.

»

— Шта је линија

— Линија је кад тачка пође, па иде, иде, и оставља траг за собом -— одговара ђак једног учитеља, који је такође по гимназијски обрађивао Геометрију.

Геометрији у осн. школи није задотак да да дефиниције појединим случајевима и односима, него да престави облике слика, и предмета, да их ђаци уоче и да их могу разликовати, те да на тај начин схвате разлику између правилних и неправилних слика и предмета, и да им то служи као критеријум за оцену. С тога треба изнети пред њих и правити с њима те слике и облике, без оних многих правила, која постоје у Геометрији за ђаке виших школа.

(Наставиће се).

ШКОЛСКО КРЕТАЊЕ У СВЕТУ.

Аустрија.

Школа за умно ограничену децу. — Редак је данас учитељ, који у својој школи не наиђе на понекога ђака, који у науци не може да напредује. Сав труд учитељев да таквога ђака крене напретку — узалудан је и без успеха. Таква су деца умно ограничена, њихове су душевне способности слабе и они су неспособни за науку у ошште. Али друштво је позвано, да се стара и о оваквој деци, па да их, ма у коме правцу, оспособи за живот.

У Аустрији је ово питање покренуто, али није још приведено крају, нити пак има изгледа, да ће се тако брзо решити, јер још није пречишћено најглавније питање: ко ће издржавати школе за ову децу — држава или општине; — Истина има у Аустрији и хуманитарних завода за васпитање умно ограничене деце, али то још није довољно.

Увиђајући потребу. да и држава треба оваквој деци да при_текне у помоћ, Министар Просвете у Аустрији, издао је још 1905. године наредбу, да се за обучавање умно ограничене или слабо даровите деце могу оснивати помоћни разреди онде, где то прилике буду допуштале. Али то се наређење није реализовало све